Copyright 2016 Ahram Jeong all rights reserved.

http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_3_02sm.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_3_01sm.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_5_03-web_.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_3_02www.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_3_06smw.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_3_05smww2.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-5_3_16www.jpg

Staying Alive, 2010/2013
Multi channel synched HD video and sound installation, dimensions variable

“Staying Alive”을 위해서 작가는 자신의 무덤을 파는 퍼포먼스를 진행했고, 무덤을 파는 동안 자신의 심장박동을 전자장치와 컴퓨터 프로그램을 사용하여 음악 악보로 실시간으로 표기한다. 이렇게 만들어진 악보는 드럼 연주자에게 제공되며 드럼 연주자는 파여진 무덤 안에서 심장박동에서 유래한 악보를 들으면서 자신의 해석을 통해 즉흥 연주를 한다. 전시공간에서는 무덤을 파는 작가를 기록한 영상과 작가의 심장박동이 악보로 전환되는 과정이 상영되며 이에 동기화하는(synchronized) 드럼 연주자의 즉흥 연주영상이 함께 상영된다.

전시공간을 가득 채우는 드럼연주의 비트와 상호연결된 행위들이 각각의 영상으로 분리되어 제시되는 상황에서 관객은 행위들 사이의 관계성을 재해석하게 된다. 악보와 드러머의 연주소리는 한 사람의 특정한 심장박동과의 관계성을 지속적으로 제시하는 동시에 매개와 번역의 과정을 통해 생성된, 관객이 추적해야할 분절된 악보이다. 악보와 연주의 비트 그리고 관객의 생물학적 리듬이 일치하게 느껴지는 순간들은 관객 자신이 살아있다는(staying alive) 긴밀한 의식을 촉발하는 순간이며 더 나아가 이 의식화된 동기화의 경험은 많은 사람들과 자신 사이의 근본적인 상호의존성에 대한 자각이 될 수 있을 것이다.

For Staying Alive, I did a performance of digging my own grave and recorded my own heartbeat. The recording was turned into live music notation through computer and the score generated in this way was then given to a percussionist upon which he layered an improvised drum solo inside the dug grave.

While a performance of digging one's own grave, the recording and conversion processes of the heartbeat-to-score, and the interdependent actions with the beat of the drummer’s improvisation are distributed separately in the exhibition space, the audience is motivated to reconstruct and reinterpret the relations of the discrete performance actions. The recurring coincidental moments between the beats of sound and score and the biological rhythms of the audience are moments in the work that awaken an intimate consciousness of ‘staying alive’ and inter-dependence between many others and audience themselves.