Copyright 2016 Ahram Jeong all rights reserved.

http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-4_5_posterw.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-4_5_jeongahram05w.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-4_5_img8013w.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-4_5_jeongahram06-w.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-4_5_jeongahram06w.jpg
http://ahramjeong.com/files/gimgs/th-4_5_nomorew.jpg

더 이상 죽은 사람의 사진을 찍지 마세요 (No More Picture with a Dead Body) , 2011

Live performance, media installation, dimensions variable

"더 이상 죽은 사람의 사진을 찍지 마세요"작업에서, 원형 좌대에 누워있는 작가와 자발적 참여자 각자의 심장박동은 카메라의 셔터와 플래쉬의 트리거(trigger)가 되며, 셔터가 열리고 닫히면서 찍혀진 사진 이미지는 전시공간의 벽에 계속해서 실시간으로 투사된다. 전시공간은 사진스튜디오로 변형되며, 사진 촬영은 퍼포머의 무의식적인 생체 신호에 의해 진행되어 마치 촬영자의 의식적인 통제를 벗어난 카메라의 자발적인 퍼포먼스처럼 시연된다. 퍼포머 또는 촬영자에 의해 카메라의 촬영 대상이 지시되지 않고 관객과 전시공간을 임의적으로 촬영하는 이 작업에서 관객의 존재와 참여는 이 작업에 선행적으로 전제된 조건이다. 작가가 조직한 이러한 관계적이며 수행적인(performative) 상황에서 기계에 대한 인간의 의식적인 통제는 제한되며, 생산된 결과물인 사진은 결정적 순간의 미학적 결과물이 아니라 다양한 주체들(작가, 퍼포머, 관객, 장치)간에서 발생하는 상호적인 관계의 증거이다.

In No More Picture with a Dead Body, the artist and a volunteer participant lie on circular pedestals. Each of their heartbeats triggers the shutter and flash of a camera. As the shutters open and close the resulting images are projected onto the gallery wall. The work, where exhibition space is transformed into a photo studio, taking a photo is turned into a demonstration of a voluntary performance of camera that is out of the conscious control of photographer, as the control of camera is relinquished to the performer’s involuntary bodily rhythm (heartbeat). In this situation, the subject of the camera is not instructed by a performer or photographer, but captures the audience’s images randomly; therefore, the audience can take part in the work. In these performative scenarios constructed by the artist, humanity’s conscious control over machines becomes limited and the resulting outcome is an evidence of inter-dependent relationships generated in-between many other subjects.